Artfiks

[Knjiga pod lupo] VELIBOR ČOLIĆ: Priročnik za izgnance

Piše: Maja Kovač


Velibor Čolić v romanu Priročnik za izgnance, ki je v slovenskem prevodu Ane Barič Moder pri založbi Goga izšel lani, popisuje prav svojo izkušnjo begunstva, ki je posledica vojne ob razpadu Jugoslavije. Skladno s paratekstnim signalom, ki ga podaja podnaslov Uspešno izgnanstvo v petintridesetih korakih in se nadalje odseva v členjenosti romana, povzemamo vtise (p)o branju v petintridesetih točkah.

 

USPEŠNO PISATELJSTVO V IZGNANSTVU V PETINTRIDESETIH KORAKIH

  1. Zaradi vojne v Bosni in Hercegovini se leta 1992 odpraviš v Francijo. Postaneš izgnanec. Ne veš, da bo morija trajala še tri leta. Ne veš, kdaj se boš vrnil. Če se boš.
  2. Nisi izgnanec. Intelektualec si, pisatelj v izgnanstvu.
  3. Naučiš se francosko. Učiš se francosko.
  4. V procesu francoščenja hrepeniš po pristni plemeniti francoščini, iz katere se napajajo najvišji. Vsaka praktičnosporazumevalna banalnost je v tem primeru ne le odveč, ampak celo ovira.
  5. Beg je vedno rešitev: iz vojne na mir, iz domovine v tujino, s periferije v središče, iz azilnega doma na ulice, z ulic v kavarne, iz množice v bralno osamo.
  6. Na srečo spiš večkrat sam kot še s kom.
  7. Spoznaš, da je zate Pariz premajhen. Preseliš se v Strasbourg.
  8. Za hitre premike in selitve moraš biti prilagodljiv ter imeti malo prtljage.
  9. Svoje življenje zgrneš na majhno površino, ga zložiš v tri potovalke, pospraviš prenosni pisalni stroj in si navlečeš vse tri jakne, ki jih premoreš.
  10. Selitev na svoje je kakopak uspeh, četudi te strpajo v pet kvadratnih metrov majhno vlažno temo.
  11. Tovrstne življenjske dosežke priseljencev zveličavno in zvesto prenaša televizijska hiša, čez prispevek pa navržejo močno režijo in spretno montažo.
  12. Hlastnim zahodnjaškim medijem sproti postrežeš s porcijo golih balkanizmov. Itak jih ne bodo prebavili, saj jih še Balkan ne more.
  13. Pritrjuješ, da si vročekrven Balkanec, a vendarle se potrjuje, da si miroljuben boem.
  14. S seboj prenašaš čtivo in se potapljaš vanj. Tudi druge bi rad oškropil s posvečeno lepo besedo.
  15. Če imaš denar za espresso, to zadostuje za dopoldne naslajanja nad natakaricami s kratkimi nogami.
  16. Kava zjutraj, pivo podnevi, vino zvečer, žganje ves čas.
  17. Naučiš se toliko francosko, da ne znaš naročiti kruha in na razgovoru po angleško zatrdiš, da obvladaš francosko.
  18. Brez zadržkov poprimeš za fizično delo. Knjižnična koordinacija se v skladišču s pohištvom ne obnese.
  19. Kot rezidenčni ustvarjalec očaraš vse zbrane ugledneže in se zasmiliš ljudskim množicam.
  20. Med vojno vihro si beležil dogajanje. Zapise združiš v knjigi Bošnjaki (ljudje, mesta, bodeče žice).
  21. Učenjaki iz tvojega dela črpajo snov, da tvorijo lastne metateorije.
  22. Selitev je odrešitev. Strasbourg−Budimpešta.
  23. Zahod in vzhod se kljub vsemu ne stikata brez trenj. Cariniki te obtožijo poneverbe potnega lista in švercanja.
  24. Na vzhodu se te oprime sloves francoske epizode, ki diši po zahodu, kar je dekletom mikavno, pa tudi sicer ne škodi.
  25. Žal spiš večkrat sam kot še s kom.
  26. Naslednja postaja: Milano. Raven sprejetost: visoka, a kratkotrajna.
  27. Nadaljevanje: visoka stopnja potovanj s kratkotrajnostjo nastanitev.
  28. Nazadnje se moraš nekje ustaliti. Naj bo Pariz.
  29. Naučiš se francosko. Pišeš v francoščini. Zdaj si francoski pisatelj.
  30. Pišeš o bivanju v tujini, pretežno v Franciji.
  31. Bosansko preteklost puščaš ob strani, za seboj. Vsaj poskušaš, a se prebija v ospredje.
  32. Francoze bolj zanima tvoja bosanska vojna kot njihove poznanosti.
  33. Kdo te bo pa zbral, če ne boš zanimiv? Potem bodi vsaj zabaven. Odeni se v črn humor.
  34. Med smehom in bridkim nasmeškom je treba zajeti sapo še za osuplost.
  35. Tvoje hipno postopanje se prenaša v odsečke časa in miru za pisalnim strojem, ko utegneš stisniti skupaj par fragmentov. 35 jih znese skupno.

Velibor Čolić: Priročnik za izgnance (Uspešno izgnanstvo v petintridesetih korakih). Prevedla Ana Barič Moder. Novo mesto: Goga, 2020.


Uredniški pregled: Katarina Bogataj